Difference between revisions of "Epitaphios (n)"

From OrnaWiki
Jump to: navigation, search
 
(One intermediate revision by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
[[File:Epitaphios_Sergiev_Possad.jpg|200px|thumb|right|"Epitaphios", begin 15e eeuw, in goud-, zilver- en zijdedraad. Afmetingen: 136 x 153 cm. Het wordt bewaard in de reserves van het Nationaal Museum voor Geschiedenis en Kunst van Sergiev Possad (Rusland, ten noordoosten van Moskou).  Dit museum is in 1920 ontstaan uit een verzameling van grote historische, artistieke en religieuze waarden uit De Troitse-Sergieva Lavra, het Klooster van de Heilige Drie-eenheid en de Heilige Sergej, die het belangrijkste kloostercomplex (lavra) van de Russisch-Orthodoxe Kerk is. In 1992 werd dit museum geklasseerd als een van de meest waardevolle van het nationale culturele erfgoed van Rusland. Het staat voor de begrafenis van Christus. Aan de linkerkant van het graf, de Maagd en twee engelen; aan de rechterkant, Johannes de Evangelist en twee engelen. Voor de graf knielen twee engelen, achter de graf, een ciborium. In het bovenste deel van de compositie, huilende engelen, en personificaties van de Zon en de Maan. In de hoeken, de symbolen van de evangelisten. De achtergrond is genaaid met sterren en breedarmige kruizen in een cirkel. Liturgische inscripties op het boordsel (Wikimedia Commons)]]
+
[[File:Epitaphios_Sergiev_Possad.jpg|300px|thumb|right|"Epitaphios", begin 15e eeuw, in goud-, zilver- en zijdedraad. Afmetingen: 136 x 153 cm. Het wordt bewaard in de reserves van het Nationaal Museum voor Geschiedenis en Kunst van Sergiev Possad (Rusland, ten noordoosten van Moskou).  Dit museum is in 1920 ontstaan uit een verzameling van grote historische, artistieke en religieuze waarden uit De Troitse-Sergieva Lavra, het Klooster van de Heilige Drie-eenheid en de Heilige Sergej, die het belangrijkste kloostercomplex (lavra) van de Russisch-Orthodoxe Kerk is. In 1992 werd dit museum geklasseerd als een van de meest waardevolle van het nationale culturele erfgoed van Rusland. Het staat voor de begrafenis van Christus. Aan de linkerkant van het graf, de Maagd en twee engelen; aan de rechterkant, Johannes de Evangelist en twee engelen. Voor de graf knielen twee engelen, achter de graf, een ciborium. In het bovenste deel van de compositie, huilende engelen, en personificaties van de Zon en de Maan. In de hoeken, de symbolen van de evangelisten. De achtergrond is genaaid met sterren en breedarmige kruizen in een cirkel. Liturgische inscripties op het boordsel (Wikimedia Commons)]]
  
 
== Etymologie ==
 
== Etymologie ==
xxx
+
< Grieks ''ἐπιτάφιον'', composé de ''&epsilon;&pi;&iota;'', « sur », « au-dessus » et de ''&tau;&alpha;&phi;&omicron;&sigmaf;'', « tombeau ».
  
 
== Definitie ==
 
== Definitie ==
Grote doeken waarop het lichaam van de gekruisigde Christus staat afgebeeld en die voor diensten op Goede Vrijdag in de oosters-orthodoxe kerk worden gebruikt (AAT).
+
Icoon die Christus afbeeldt na de afdaling van het kruis, liggend, alsof zijn lichaam wordt klaargemaakt voor de begrafenis. Het komt tegenwoordig het meest voor in de vorm van een grote geborduurde en vaak rijk versierde doek. Het wordt gebruikt tijdens de diensten van Goede Vrijdag en Heilige Zaterdag in de Orthodoxe Kerk en de Oosterse Katholieke Kerken van de Byzantijnse ritus.  De icoon kan ook geschilderd zijn of in mozaïek.
  
 
== Hierarchie==
 
== Hierarchie==
Line 11: Line 11:
 
**[[liturgische doek]]
 
**[[liturgische doek]]
 
***[[epitaphios (n)]]
 
***[[epitaphios (n)]]
 
== Oorsprong en ontwikkeling ==
 
xxx
 
 
== Typologie ==
 
xxx
 
 
== Normatieve teksten ==
 
 
Synode XXX :
 
 
<center>"''Lorem ipsum dolor''" Bron: ''Concilia Germaniae'', vol. 3, p. 691.</center>
 
 
  
 
== Andere benamingen ==
 
== Andere benamingen ==
Line 34: Line 21:
 
|-
 
|-
 
!scope="row"| EN
 
!scope="row"| EN
|terme EN
+
|epitaphios
 
|-
 
|-
 
!scope="row"| DE
 
!scope="row"| DE
|terme DE
+
|Epitaphios
 
|-
 
|-
 
!scope="row"| IT
 
!scope="row"| IT
|terme IT
+
|epitaphios
 
|-
 
|-
 
!scope="row"| ES
 
!scope="row"| ES
|terme ES
+
|epitaphios
 
|-
 
|-
|}
 
 
{| class="wikitable"
 
!colspan="2"|Oude talen
 
|-
 
!scope="row"| Latijn
 
|''termen in het Latijn''
 
|-
 
!scope="row"| Oud- en Middelnederlands
 
|''termen in O-MNL''
 
 
|}
 
|}
  
 
== BALaT ==
 
== BALaT ==
 
 
[http://balat.kikirpa.be/results.php?typesearch=advanced&objectname=epitaphios%27(n)&period_start=1400&period_end=1700&sort=unsorted De epitaphios (1400-1700) in BALaT]
 
[http://balat.kikirpa.be/results.php?typesearch=advanced&objectname=epitaphios%27(n)&period_start=1400&period_end=1700&sort=unsorted De epitaphios (1400-1700) in BALaT]
  
Line 64: Line 40:
  
 
[http://balat.kikirpa.be/results_bib.php?typesearch=advanced&filter=all&IDs=epitaphios%27(n)&sort=year&sort=yeardesc&limit=24 De epitaphios in de bibliotheek van het KIK]
 
[http://balat.kikirpa.be/results_bib.php?typesearch=advanced&filter=all&IDs=epitaphios%27(n)&sort=year&sort=yeardesc&limit=24 De epitaphios in de bibliotheek van het KIK]
 
== Attachement ==
 
 
[[Media:epitaphios (n).pdf|Epitaphios (n), thesaurus fiche]] : Laatste wijziging op 4-3-2020.
 
 
== Bibliografische orientatie ==
 
xxx
 

Latest revision as of 20:28, 30 November 2021

"Epitaphios", begin 15e eeuw, in goud-, zilver- en zijdedraad. Afmetingen: 136 x 153 cm. Het wordt bewaard in de reserves van het Nationaal Museum voor Geschiedenis en Kunst van Sergiev Possad (Rusland, ten noordoosten van Moskou). Dit museum is in 1920 ontstaan uit een verzameling van grote historische, artistieke en religieuze waarden uit De Troitse-Sergieva Lavra, het Klooster van de Heilige Drie-eenheid en de Heilige Sergej, die het belangrijkste kloostercomplex (lavra) van de Russisch-Orthodoxe Kerk is. In 1992 werd dit museum geklasseerd als een van de meest waardevolle van het nationale culturele erfgoed van Rusland. Het staat voor de begrafenis van Christus. Aan de linkerkant van het graf, de Maagd en twee engelen; aan de rechterkant, Johannes de Evangelist en twee engelen. Voor de graf knielen twee engelen, achter de graf, een ciborium. In het bovenste deel van de compositie, huilende engelen, en personificaties van de Zon en de Maan. In de hoeken, de symbolen van de evangelisten. De achtergrond is genaaid met sterren en breedarmige kruizen in een cirkel. Liturgische inscripties op het boordsel (Wikimedia Commons)

Etymologie

< Grieks ἐπιτάφιον, composé de επι, « sur », « au-dessus » et de ταφος, « tombeau ».

Definitie

Icoon die Christus afbeeldt na de afdaling van het kruis, liggend, alsof zijn lichaam wordt klaargemaakt voor de begrafenis. Het komt tegenwoordig het meest voor in de vorm van een grote geborduurde en vaak rijk versierde doek. Het wordt gebruikt tijdens de diensten van Goede Vrijdag en Heilige Zaterdag in de Orthodoxe Kerk en de Oosterse Katholieke Kerken van de Byzantijnse ritus. De icoon kan ook geschilderd zijn of in mozaïek.

Hierarchie

Andere benamingen

Autres langues
FR epitaphios (f)
EN epitaphios
DE Epitaphios
IT epitaphios
ES epitaphios

BALaT

De epitaphios (1400-1700) in BALaT

Afbeelding van epitaphios (1400-1700) in BALaT

De epitaphios in de bibliotheek van het KIK